Erityisryhmien tarpeet huomioitava paremmin taksilaissa
Lausuntoaika niin sanotun taksilain lakiluonnoksesta päättyi heinäkuussa. Lausuntoja tuli lähes sata ja suurimmassa osassa niistä otettiin kantaa myös erityisryhmien palvelemiseen ja turvallisuuden varmistamiseen. Eduskunta saa lopullisen esityksen laiksi käsiteltäväkseen tulevana syksynä.
Monille vammaisille Sipilän hallituksen aikana taksilain muutoksen yhteydessä toteutunut sääntelyn purkaminen aiheutti paljon ongelmia. Palautetta on tullut muun muassa siitä, että matkustamisen turvattomuus lisääntyi, kuljettajien erityisryhmien kanssa toimisen tiedoissa ja taidoissa on vakavia puutteita, esimerkiksi pyörätuolin kiinnittämisessä tai näkövammaisten auttamisessa. Myös epävarmuus siitä, tuleeko etukäteen tilattu taksi ajoissa tai tuleeko lainkaan, heikentää asiakkaiden turvallisuuden kokemusta.
Jo lausunnolla ollessa lakiesityksessä pakollista taksinkuljettajan koetta on kehitetty huomioimaan entistä paremmin erityisryhmien palveleminen. Kuljettajakokeessa lisättäisiin painotusta kysymyksiin, jotka arvioivat ammattitaitoa matkustajien avustamisessa ja turvallisuudesta huolehtimisessa, eri matkustajaryhmien erityistarpeiden huomioimisessa, asiakaspalvelutilanteissa sekä kuljetusten ja liikenteen turvallisuuteen vaikuttavien tekijöiden arvioimisessa.
Lisäksi ehdotetaan, että pakollisen kuljettajakokeen lisäksi kuljettajat voisivat osallistua uuteen vapaaehtoiseen koulutukseen, joka koskisi toimimista erityisryhmien kanssa. Vapaaehtoisen koulutuksen suorittamalla kuljettaja voisi osoittaa hankkineensa taksinkuljettajan perustietoja kattavammat valmiudet toimia erityisryhmien palvelutilanteissa.
Vammaisjärjestöjen palautteiden perusteella tällainen vapaaehtoinen koulutus ei riitä. Kaikki taksiautoilijat joutuvat työssään kohtaamaan erityisryhmiä, joiden palvelemisessa korostuu usein tarve paikallistuntemukselle, vuorovaikutustaidoille, kyky avustaa matkustajia ja huomioida erityistarpeet. Onkin välttämätöntä säätää lakiesityksessä määritellyn yrittäjäkoulutuksen lisäksi myös erityisryhmien kuljettajakoulutusosio pakolliseksi edellytykseksi ajoluvan saamiselle. Lisäksi kuljettajakoulutuksen tulee sisältää riittävästi käytännön harjoittelua erityisryhmien palvelussa.
Sisällöllisesti tärkeitä asioita ovat esimerkiksi turvallisuuteen liittyvät asiat kuten apuvälineinen ja vastaavien käyttö, sekä asiakaspalvelutaidot esimerkiksi kommunikaatiotaidot puhevammaisten tai muistisairaiden ihmisten kanssa. Tietoa eri vammaisryhmien kanssa toimimisesta voivat antaa esimerkiksi vammaisjärjestöt ja kokemuskouluttajat. Monille ihmisille kommunikointi edellyttää vähintään riittävän hyvää suomen kielen taitoa.
Lakiesityksessä mainittu erityinen ja laajempi erityisryhmien kuljettajakoulutus voi toimia lisäkoulutuksena, joka voi olla esimerkiksi julkisten hankintojen kilpailutuskriteereissä ja laatuvaatimuksissa.
Monissa lausunnoissa korostettiin myös, että taksien valvontaan on oltava jatkossa riittävät resurssit. Koulutuksen ohella valvonta on oleellinen osa taksipalvelujen laadun säilyttämistä.
Muistiliiton ja Eduskunnan vammaisasiainyhteistyöryhmän puheenjohtajana kannatan vammaisjärjestöjen ehdotusta kaikille taksiautoilijoille pakollisesta erityisryhmien kohtaamiseen ja auttamiseen kuuluvasta koulutusosiosta. Jokaisella vammaiselle tulee olla oikeus turvalliseen ja laadukkaaseen matkustamiseen. Lakiesitystä onkin syytä tämän osalta vielä täsmentää.
-Merja Mäkisalo-Ropponen
kansanedustaja (sd)
Julkaistu Uuden Suomen blogissa 13.8.2020