Taksilain virheet on korjattava
Taksilaki uudistettiin viime hallituksen toimesta. Tarkoitus oli saada hintoja laskettua ja enemmän takseja liikenteeseen, kun sääntelyä kevennettiin esimerkiksi kuljettajan tutkinnon osalta, lupien saamista helpotettiin ja asemapaikkavaatimuksesta luovuttiin. Valitettavasti uusi lainsäädäntö ei ole kuitenkaan toiminut toivotulla tavalla. Taksien saamien haja-asutusalueilla on vaikeutunut yhä edelleen, hintojen ennustettavauus on heikentynyt ja harmaan talouden torjunta on tullut aiempaa hankalammaksi.
Uudistuksella on myös ollut kauaskantoisia vaikutuksia monien elämään. Haja-asutusalueiden entiset lähipalvelut, kuten terveydenhoito, siirtyvät yhä enenemässä määriin keskustaajamiin tai suurempiin keskuksiin. Samaan aikaan julkisen liikenteen kattavuus on monin paikoin heikentynyt tai lähes hävinnyt. Tämä on lisännyt kansalaisten riippuvuutta taksimatkaliikenteestä pääsyssä palveluiden piiriin.
Tilanteesta ovat erityisesti kärsineet sairaat ja vammaiset, joiden on ollut entistä hankalamaan saada kyytejä tai niiden epävarmuus on kasvanut. Olen saanut huolestunutta kansalaispalautetta taksien saatavuudesta, odotusajoista ja kyytien epävarmuudesta. Usein tilaaja on joutunut odottamaan pitkiä aikoja epätietoisena siitä, saapuuko tilattu auto lainkaan. Tilanne on oleellisesti vaikeuttanut ihmisten pääsyä tasavertaisesti palveluiden piiriin ja mahdollisuuttaan hoitaa asioitaan.
Hallitusohjelman mukaisesti taksilainuudistus tullaan käymään perusteellisesti läpi ja epäkohtiin puuttumaan. Erityisesti tullaan kiinnittämään huomiota taksiliikenteen turvallisuuteen, harmaan talouden torjuntaan ja alueelliseen saavutettavuuteen. Myös Kela-taksien kilpailutuskäytännöt vaativat uudelleenarviointia. Ihmisten luottamus taksipalveluihin on lain myötä kokenut kovan kolauksen ja se tulee nyt lain korjauksen myötä palauttaa.
-Merja Mäkisalo-Ropponen
kansanedustaja (sd)
Julkaisu Viikko-Pohjois-Karjalassa 12.9.2019.