Heinävaaran koulun toimintaa ohjaavat peruskoulumme keskeiset tavoitteet
TIEDOTE
25.8.2018
Kansanedustaja Merja Mäkisalo-Ropponen (sd) piti lauantaina 25.8.2018 puheen Heinävaaran yläkoulun avajaisissa Heinävaaralla. Heinävaaran koulun toimintaa ohjaa Spirit of Learning & Cooperation eli yhdessä oppien -periaate. Merja Mäkisalo-Ropponen totesi puheessaan, että ”yhdessä” ja ”oppien” ovat koko peruskoulumme kaksi keskeistä tavoitetta.
- Ensinnäkin yhdessä, joka tarkoittaa sitä, että kaikki pidetään mukana eikä ketään jätetä yksin. Se tarkoittaa sitä, että oppimisvaikeuksissa saa tukea ja apua ja että oppilashuolto toimii hyvin. Yhdessä pitää sisällään kiusaamisen vastaisen työn, josta vastuu kuuluu meille kaikille, hän painotti.
- Yhdessä tarkoittaa myös sitä, että lapset, perheet, kouluyhteisö ja kyläyhteisö toimivat samaan suuntaan. Käsittääkseni täällä on periaatteena toimia ”koulu keskellä kylää” -ajatuksella eli koulu on monien toimintojen toimipiste kyläläisillekin. Yhdessä näkyy lisäksi siinä, että nuorisotoimi on tiiviisti mukana tämän koulun toiminnassa. Yhdessä tarkoittaa kouluyhteisön yhteisiä pelisääntöjä ja sopimuksia siitä, miten toimitaan ja kohdellaan toisia. Kaikki aikuiset ovat kasvattajia, mutta aikuisetkin oppivat lapsilta ja nuorilta, Mäkisalo-Ropponen totesi ja jatkoi:
- ”Oppien” tarkoittaa muun muassa tietojen, taitojen ja eettisten arvojen omaksumista. Olen itsekin opettaja ja opiskellut Teatterikorkeakoulussa toiminnallisten menetelmien käyttöä opetuksessa ja kasvatuksessa. Hyvä tulevaisuus rakennetaan tieteen, taiteen ja etiikan vuoropuheluna ja siksi taideaineet ovat peruskoulussakin todella tärkeitä. Erityisesti eettisten asioiden opiskeluun soveltuu draama.
Mäkisalo-Ropponen toi puheessaan esille vuorovaikutustaitojen opettamisen tärkeyttä kouluissa, jotta erilaisuudesta ja erilaisista mielipiteistä huolimatta ihmiset kohtelisivat toinen toisiaan kunnioittaen ja arvostaen.
- Erilaisuus on aina rikkaus! Samaa mieltä ei tarvitse olla, sillä eri mieltä oleminen mahdollistaa oppimisen. Eri mieltä on kuitenkin opittava olemaan niin, ettei toista mitätöidä tai mollata. Luulen, että meidän aikuistenkin olisi syytä petrata tapojamme tässä asiassa. Erityisesti some-käyttäytyminen vaatisi parempia pelisääntöjä, hän totesi.
Puheensa lopuksi Merja Mäkisalo-Ropponen painotti, että lapset ja nuoret ovat kaikkein tärkein investointimme tulevaisuuteen.
- Suomi on pärjännyt kilpailussa osaavan ja koulutetun väestönsä ansiosta. Perusta tälle on luotu peruskoulussa. Säästäminen koulutuksesta ja kasvatuksesta on aina huono päätös. Yhtenäinen peruskoulu on Suomen suurimpia innovaatioita ja se on tasa-arvoisen yhteiskunnan kivijalka. Olitpa tyttö tai poika, köyhästä tai rikkaasta kodista, terve tai sairas, sinulla on aina samat mahdollisuudet opiskella. Toinen tärkeä tasa-arvotekijämme on se, että tekipä nuori peruskoulun jälkeen mitä valintoja tahansa – menipä lukioon tai ammatilliseen koulutukseen – opiskelussa voi edetä vaikka tohtorin tutkintoon asti. Toivon todella, että pidämme näistä periaatteista jatkossakin kiinni, hän esitti.
Kansanedustaja Merja Mäkisalo-Ropponen puhe kokonaisuudessaan on alla.
Kansanedustaja Merja Mäkisalo-Ropposen puhe Heinävaaran koulun avajaisissa 25.8.2018
Hyvä Heinävaaran kouluyhteisö, oppilaiden kotijoukot, kyläyhteisö, sidosryhmäläiset ja kaikki paikalla olevat!
Tämä on tärkeä päivä, sillä saamme juhlistaa Heinävaaran koulun valmistumista ja toiminnan aloitusta. Alakouluhan on toiminut jo vuodesta 1999 ja yläkoulukin muutti tänne jo keväällä. Silloin ulkokattorakenteet ja piha-alue olivat vielä kesken. Jotain pientä saattaa olla vieläkin viimeistelemättä, mutta joka tapauksessa nyt on oikea hetki juhlia tämän hienon ja mielestäni viihtyisän koulun käyttöönottoa! Käsittääkseni näihin tiloihin ollaan tässä vaiheessa tyytyväisiä – ainoastaan keittiön ja ruokalan ahtaudesta on tullut kritiikkiä. Ruokailutilanteiden järjestäminen vaatii varmasti luovuutta ja joustavuutta, mutta uskon senkin asian loksahtavat hyvällä tahdolla kohdalleen.
Tutustuin koulun pedagogiikan, toiminnan tavoitteisiin ja toiminnassa korostettaviin asioihin lukemalla koulun Pedanet-sivustoa ja keskustelemalla rehtorin kanssa. Mielestäni täällä on paljon hyviä asioita. Sen lisäksi, että koulurakennus on valoisa ja yhteisöllisyyttä tukeva, luonnon läheisyys ja sen hyödyntämisen helppous ovat huomion arvoisia. Olen Pohjois-Karjalan Green Care toiminnan kummi. Green Care -ajattelussa korostetaan luonnon ja luontoympäristön tavoitteellista hyödyntämistä ihmisen hyvinvoinnin ylläpitämisessä ja edistämisessä. Green Care -toimintaa on menestyksekkäästi hyödynnetty myös harrastus-, kasvatus- ja opetuspalveluissa. Luonto tarjoaa ympäristön, jossa oppiminen tapahtuu omakohtaisen havaitsemisen ja tekemisen kautta. Luontoyhteys auttaa ymmärtämään kestävän kehityksen tärkeyden ja merkityksen. Monissa tutkimuksissa on todettu luonnon rauhoittavan ja parantavan keskittymiskykyä sekä vähentävän stressiä. Täällä on luontoa helppo hyödyntää monin tavoin. Erityisesti iloitsen hienosta laavusta, jonka olette tänne saaneet.
Luonnossa liikkuminen on mitä parhainta liikuntaa ja toivon, että täällä hyödynnetään paljon luontoa siinäkin mielessä. Liikkumisen pitää olla iloinen asia, ei suorituspainotteinen pakko. Toki Heinävaaran koulu on menestynyt kilpailuissakin, erityisesti salibandyssä ja hiihdossa.
Liikunnan lisäksi terveellisten elämäntapojen perustaan kuuluu ravitsemus. Minusta onkin hienoa, että Heinävaaran koulu on mukana ruokailun mallikouluhankkeessa. Hankkeen tavoitteena on kehittää kouluruokailua, antaa koululounaalle positiivista näkyvyyttä ja saada kaikki syömään. Muistiliiton puheenjohtajana puhun paljon aivoterveydestä. Aivoterveys ei ole vain ikäihmisten asia, vaan se on tärkeää meille kaikille – vauvasta vaariin. Aivoterveyden kannalta riittävä liikunta ja terveellinen ravitsemus ovat perusasioita. Molempia tarvitaan asioiden omaksumiseen ja oppimiseen, muistamiseen sekä keskittymiseen. Jos haluaa hyviä oppimistuloksia, lounasta ei kannata jättää väliin.
Hyvät ystävät
Heinävaaran koulun toimintaa ohjaa Spirit of Learning & Cooperation eli yhdessä oppien -periaate. Mielestäni siinä on koko peruskoulun kaksi keskeistä tavoitetta.
Ensinnäkin YHDESSÄ, joka tarkoittaa sitä, että kaikki pidetään mukana eikä ketään jätetä yksin. Se tarkoittaa myös sitä, että oppimisvaikeuksissa saa tukea ja apua ja että oppilashuolto toimii hyvin. Yhdessä -sana pitää lisäksi sisällään kiusaamisen vastaisen työn. Tämä on tärkeä asia, josta vastuu kuuluu kaikille. Olen mukana Sitran Rakentava Dialogi -hankkeessa, jossa korostetaan dialogin merkitystä ristiriitojen ratkaisemisessa. Peruskoulun yksi tehtävä tuleekin olla sellaisten vuorovaikutustaitojen opettaminen, että erilaisuudesta ja erilaisista mielipiteistä huolimatta opimme kohtelemaan toinen toisiamme kunnioittaen ja arvostaen. Erilaisuus on aina rikkaus! Samaa mieltä ei tarvitse olla, sillä eri mieltä oleminen mahdollistaa oppimisen. Eri mieltä on kuitenkin opittava olemaan niin, ettei toista mitätöidä tai mollata. Luulen, että meidän aikuistenkin olisi syytä petrata tapojamme tässä asiassa. Erityisesti some-käyttäytyminen vaatisi parempia pelisääntöjä.
YHDESSÄ tarkoittaa myös sitä, että lapset, perheet, kouluyhteisö ja kyläyhteisö toimivat samaan suuntaan. Käsittääkseni täällä on periaatteena toimia ”koulu keskellä kylää” -ajatuksella eli koulu on monien toimintojen toimipiste kyläläisillekin. Yhdessä näkyy lisäksi siinä, että nuorisotoimi on tiiviisti mukana tämän koulun toiminnassa.
Yhdessä tarkoittaa kouluyhteisön yhteisiä pelisääntöjä ja sopimuksia siitä, miten toimitaan ja kohdellaan toisia. Kaikki aikuiset ovat kasvattajia, mutta aikuisetkin oppivat lapsilta ja nuorilta.
Joensuu on päättänyt ryhtyä toimiin, joiden lopputuloksena saisimme Unicefin Lapsiystävällinen kunta -tunnustuksen. Se tarkoittaa muun muassa sitä, ettei lapsia ainoastaan kuulla vaan opetellaan aidosti yhdessä tekemistä. Heinävaaran koululla on siihen jo monia oikeansuuntaisia toimintatapoja ja valmiuksia.
OPPIEN tarkoittaa muun muassa tietojen, taitojen ja eettisten arvojen omaksumista. Olen itsekin opettaja ja opiskellut Teatterikorkeakoulussa toiminnallisten menetelmien käyttöä opetuksessa ja kasvatuksessa. Hyvä tulevaisuus rakennetaan tieteen, taiteen ja etiikan vuoropuheluna ja siksi taideaineet ovat peruskoulussakin todella tärkeitä. Erityisesti eettisten asioiden opiskeluun soveltuu draama. Olinkin iloinen, että löysin Pedanetista maininnan, että täällä on ollut myös teatteritoimintaa.
Hyvä juhlaväki!
Lapset ja nuoret ovat kaikkein tärkein tulevaisuuden investointi, minkä voimme tehdä. Suomi on pärjännyt kilpailussa osaavan ja koulutetun väestönsä ansiosta. Perusta tälle on luotu peruskoulussa. Säästäminen koulutuksesta ja kasvatuksesta on aina huono päätös. Yhtenäinen peruskoulu on Suomen suurimpia innovaatioita ja se on tasa-arvoisen yhteiskunnan kivijalka. Olitpa tyttö tai poika, köyhästä tai rikkaasta kodista, terve tai sairas, sinulla on aina samat mahdollisuudet opiskella. Toinen tärkeä tasa-arvotekijämme on se, että tekipä nuori peruskoulun jälkeen mitä valintoja tahansa – menipä lukioon tai ammatilliseen koulutukseen – opiskelussa voi edetä vaikka tohtorin tutkintoon asti. Toivon todella, että pidämme näistä periaatteista jatkossakin kiinni!
Täällä tehdään tärkeää tulevaisuustyötä. Toivotankin onnea ja menestystä uudelle upealle koulullenne ja kaikille toimijoille!