Asiakkaan valinnanvapaus sosiaali- ja terveydenhuollossa
(Julkaistu Viikko Pohjois-Karjalassa 22.3.2018)
Viime viikolla eduskunnassa käytiin lähetekeskustelu maakuntauudistusta ja asiakkaan valinnanvapautta koskevista hallituksen esityksistä. Hallituksen esityksessä uudistuksen alkuperäiset tavoitteet ovat unohtuneet. Nyt uudistuksella halutaan varmistaa keskustalle tärkeän maakuntahallinnon ja kokoomukselle tärkeän valinnanvapausmallin toteutuminen. Kaikki muut tavoitteet on alistettu näille!
Alkuperäisistä tavoitteista yksi keskeinen oli palvelujen integraatio. Nyt se ei toteudu, koska kustannusvastuu ja palveluntuottajan kannusteet vaihtuvat kesken hoitoketjun. Mallissa sosiaali- ja terveyskeskuksilla on vahva kannustin siirtää potilas erikoissairaanhoitoon, joka lisää kustannuksia. Sote-keskuksella on kustannusvastuu vain sen omista palveluista, ts. perustasosta. Kun potilas siirtyy erikoissairaanhoitoon, kustannukset siirtyvät maakunnan liikelaitokselle.
Malli voi johtaa kermankuorintaan. Vaikka se on periaatteessa kielletty, sitä on vaikea valvoa. Sote-keskuksella on suuri taloudellinen intressi päästä eroon potilaasta, joka aiheuttaa enemmän kustannuksia kuin hänestä maksetaan kapitaatiokorvausta. Tämä voi toteutua esimerkiksi alihoidon avulla, jolloin potilas saadaan vaihtamaan sote-keskusta. Sote-keskuksen kannattaa pitää asiakkaina ihmisiä, jotka tarvitsevat vain vähän hoitoa korvaukseen nähden. Ruotsissa valinnanvapausmalli on johtanut palvelujen saatavuuden paranemiseen sosioekonomisesti hyvillä alueilla, kun taas huonoimmilla alueilla palvelujen saatavuus ei ole parantunut, vaan jopa huonontunut.
Erityisen huolestuttavaa hallituksen esityksessä on se, että sosiaali- ja terveyspalvelujen integraatio jää hallituksen mallissa toteutumatta. Lakiesityksen mukaan asiakas ohjataan maakunnan liikelaitokseen, kun hänellä on sosiaalihuollon palvelutarvetta tai paljon erilaisia sosiaali- ja terveydenhuollon palvelutarpeita. Tämä tarkoittaa asiakkaan pompottelua paikasta toiseen.
Merja Mäkisalo-Ropponen