Raideliikennettä ei pidä lopettaa vaan kehittää
(Julkaistu Viikko Pohjois-Karjalassa 26.11.2015)
Viime viikon tiistaina eduskunnassa käytiin tiukka välikysymyskeskustelu liikennepolitiikasta ja erityisesti hallitus sai kritiikkiä junavuorojen lakkautuksista. On erittäin surullista, että Keskustavetoinen hallitus suunnittelee lopettavansa kokonaisia ratayhteyksiä maakunnissa. Tämä on valtava isku maakunnissa asuvien kansalaisten yhdenvertaisuudelle, maakuntien ja kaupunkien vetovoimalle ja saavutettavuudelle. Näillä säästötoimenpiteillä vaikeutetaan monen jo ennestään ahdingossa olevan seutukunnan tilannetta. Ihmettelenkin miten hallitus juuri Keskustan johdolla voi tehdä näin? Keskusta on aina aiemmin puolustanut maakuntia ja puhunut siitä, että koko maa on pidettävä asuttuna. Liikenneyhteyksien heikkeneminen rapauttaa maakuntien edellytyksiä houkutella yritysinvestointeja, työvoimaa, opiskelijoita ja matkailijoita. Nämä toimenpiteet johtavat maakuntien alasajoon.
Välikysymyskeskustelusta ja muusta työstä oli hyötyä, sillä hallitus otti vinkistä vaarin ja ilmoitti laittavansa junavuorojen velvoiteliikenteeseen 5 miljoonaa euroa. Tätä esitin yhdeksi vaihtoehdoksi junavuorojen lakkauttamisten välttämiseksi (Karjalainen 16.11).
On hyvä, että opposition ääntä kuultiin. Ilman sosialidemokraattien aktiivista toimintaa hallitus ja keskustalainen liikenneministeri Berner olisivat kylmän viileästi lakkauttaneet junavuorot Joensuusta pohjoiseen ja länteen. Myös maakunnan eri toimijat ovat tehneet hartiavoimin töitä junavuorojen säilyttämiseksi, vaikka ministeri Berner on jääräpäisesti pyrkinyt pitämään lakkautuspäätöksistä kiinni.
Pitää toivoa, että velvoiteliikenteeseen lisättävällä 5 miljoonalla eurolla kyetään varmistamaan Pohjois-Karjalalle kaikkien nykyisten junavuorojen jatkuminen, koska ne ovat maakunnalle elintärkeitä. Yhtään junavuoroa ei ole varaa lopettaa. Moni kysymys jää kuitenkin edelleen auki ja siksi emme voi vieläkään huokaista Pohjois-Karjalassa helpotuksesta. Tulevaisuus on auki ja tässä puhutaan todella isosta asiasta. Joensuun ja Varkauden välillä kulkee vuosittain 80 000 matkustajaa. Joensuun ja Lieksan välillä matkustajia on vuosittain 45 000 ja Lieksasta Nurmekseen 20 000.
Lakkautuspäätösten sijaan nyt olisi syytä katsoa raideliikenteen kehittämisessä eteenpäin – ei taaksepäin – ja arvioida henkilöjunaliikenteen jatkamista Nurmeksesta Vuokatin kautta Kontiomäelle saakka. Näin yhdistyminen Savon-rataan sekä Oulu-Rovaniemi liikenteeseen tulisi mahdolliseksi ja avaisi näin valtavia mahdollisuuksia muun muassa matkailun saralla. Lisäksi sähköistyshankkeita Pieksämäki-Joensuu ja Iisalmi-Ylivieska on vietävä kiireesti eteenpäin.
Kansalaisten mahdollisuudet käyttää julkisia joukkoliikenteen palveluja on turvattava koko maassa. Se on julkisen vallan ja erityisesti poliittisen päätöksenteon vastuulla. Hallituksen linjana näyttää kuitenkin olevan mahdollisimman laaja vapaus markkinoille. Hallitus unohtaa, että liikenteessä on tärkeää ottaa myös yhteiskunnan tarpeet huomioon. Hallitus on täysin unohtanut tehdä aluevaikutusten arvioinnin eikä ministeri ole suostunut edes tulemaan maakuntiin keskustelemaan asiasta paikallisten ihmisten kanssa.
Merja Mäkisalo-Ropponen
Kansanedustaja