Hallituksen kärkihankkeista
(Julkaistu Viikko Pohjois-Karjalassa 15.10.2015)
Viime viikolla hallitus esitteli 27 kärkihankettaan, joita se vie eteenpäin tämän hallituskauden aikana. SDP kritisoi sitä, että kärkihankkeet ovat lähinnä hölmöläisten peiton jatkamista – toisella kädellä leikataan rajusti ja toisella kädellä palautetaan kärkihankkeiden muodossa pieni osa takaisin. Joukkoon mahtuu hyviä ja huonoja hankkeita. SDP:n mielestä kärkihankkeet pitäisi vaihtaa järkihankkeiksi. Nykymuotoiset hankkeet eivät tue tarpeeksi työllisyyttä.
Ikäihmisten kotihoidon kehittämiseen tähtäävä hanke on sinällään hyvä. Perhehoito on liian vähän käytetty hoitomuoto ikäihmisten hoidossa. Se sopii esimerkiksi monelle muistisairautta sairastavalle erinomaisesti. Myös omaishoidon kehittäminen on kannatettava asia, sillä se tukee kotona asumista.
Hallitus on kuitenkin unohtanut, että myös tehostettu palveluasuminen ja ryhmäkotiasuminen ovat kotona asumista, ja esimerkiksi monelle yksinäiselle muistisairaalle ainoa turvallinen mahdollisuus asua kodinomaisesti. Näitä niin sanottuja yhteisökoteja tulisi rakentaa lisää ja mahdollistaa siellä asuville laadukas ja oman näköinen elämä. Nyt hallitus on päättänyt leikata eläkeläisten asumistukea ja se hankaloittaa näissä yhteisömuotoisissa asumismuodoissa asumista, koska niissä asutaan vuokralla.
Toinen suuri ongelma on se, että hallitus on päättänyt pienentää tehostetun palveluasumisen henkilöstömitoitussuosituksia. Tämä on paha virhe, sillä voidaksemme ylläpitää esimerkiksi muistisairautta sairastavan toimintakykyä ja estää hänen laitoshoitoon joutuminen, tarvitaan päivittäistä kuntouttavaa toimintaa. Liian pienellä henkilöstömitoituksella tätä ei voi toteuttaa.
Vanhuspalveluissa palvelusetelit – joiden käyttöä hallitus aikoo lisätä – on kotona asumista tukevien palvelujen järjestämisessä oikein toteutettuna hyvä idea, mutta huonosti toteutettuna johtaa palvelujen eriarvoistumiseen ja aiheuttaa myös lisäkustannuksia. Ne toimivat hyvin, jos palveluohjaus säilyy julkisella puolella ja näin varmistetaan palveluiden koordinointi eheäksi kokonaisuudeksi.
Hallituksella on myös terveyden ja hyvinvoinnin edistämisen ja eriarvoisuuden vähentämisen hanke. Terveyteen ja hyvinvointiin panostaminen on tulevaisuuteen investoimista ja siksi se on erittäin järkevää toimintaa sekä inhimillisesti että taloudellisesti. Köyhyys ja huono-osaisuus ovat terveyden ja hyvinvoinnin suurimpia riskitekijöitä ja hallitus hyvästä hankkeestaan huolimatta lisää köyhyyttä ja eriarvoisuutta. Erityisen huolissani olen eläkeläisköyhyyden sekä lapsiperheköyhyyden lisääntymisestä.
Merja Mäkisalo-Ropponen
Kansanedustaja (sd.)